تبلیغات
وبلاگ علمی وآموزشی معلّم

وبلاگ علمی وآموزشی معلّم
*سلام بر تمامی پژوهش گران علم ودانش* 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟




چت باکس


20ترفند برای ایجاد شادی در فرایند یاددهی - یادگیری

20ترفند برای ایجاد شادی در فرایند یاددهی - یادگیری

اشاره

    ما آدم بزرگ ها، گاهی وقت ها باید كمی سرحال شویم تا بتوانیم روز را بانشاط بیشتری شروع كنیم.  شروع كلاس درس هم چیزی شبیه شروع هر روز از زندگی است.

    بنابراین، هم ما و هم دانش آموزانمان، به تلنگرهای كوچكی برای شروع كلاس، تداوم نشاط در حین تدریس و دنبال كردن مفاهیم درسی با شیوه هایی  غیر از شیوه های رایج و كسل كننده، نیاز داریم.

    مطلبی كه می خوانید، 20 نكته برای شروع كلاسی با نشاط، به ویژه در روزهای نخست سال تحصیلی است . توجه به این نكا ت، به ویژه برای تدریس درس های ریاضی، علوم و زبان آموزی كه آموزش و فراگیری آن به برنامه ریزی و مقدمه چینی نیاز دارد، راه گشاست .در نظر داشته باشید، اگرچه در این نوشته 20 روش برای یادگیری كیفی ارائه می شود، ولی این بیست با آن بیستی كه خانواده ها و برخی از آموزگاران در پی دست یابی به آن هستند، فرق دارد یك شروع شاد

1- كلاس رابا ارزیابی مباحث درسی آموخته شده درجلسه ی قبل، شروع كنیم؛اما نه به صورت سؤال و جواب معمولی، بلكه با روشی غیرمستقیم مثل یك بازی یا طرح معمایی با یك سؤال مرتبط با مفاهیم درسی

2- برای آموزش بهتر مطالب درسی برنامه ریزی كنیم تا ارتباط بیشتری بینما و دانش آموزان برقرار شود. برای رسیدن به شرایط مطلوب و برنامه ی مناسب، به این سؤال ها جواب بدهیم:

* چطور و با چه روشی از میزان معلومات دانش آموزان درباره ی مطلب درسی آگاه شویم؟ (نوعی محك زدن غیرمستقیم اطلاعات دانش آموزان)

*چطورمی توانیم اطلاعات ومعلومات نادرست جاگرفته درذهن دانش آموزان را تصحیح كنیم؟

* برای نزدیك شدن به زبان آموزشی دانش آموزان، چه باید كرد؟

3- به شیوه های متفاوت آموزشی مثل شیوه های كلامی، بازی های آموزشی و… مسلط شویم تا بتوانیم با ایجاد نشاط بیشتر، كلاس درس را آغاز كنیم.

4- از ابزارهای آموزشی مثل نقشه های راهنما، نمودارها، تصاویر مرتبط بامباحث درسی وفیلم های آموزشی استفاده كنیم. استفاده از این ابزارها به ویژه پیش از ورود به مرحله ی اصلی آموزش مباحث درسی، بسیار مهم است.

5- تلاش كنیم مباحث درسی را با ساده ترین زبان ممكن به دانش آموزان بیاموزیم

6. برای آن كه تدریس از حالت خشك و بی روح خود خارج شود، كتاب های كمك آموزشی یا حتی داستانی  معمایی را به دانش آموزان معرفی كنیم تا به  فراگیری مباحث درسی علاقه مند شوند. این كتاب ها باید در راستای تهییج دانش آموزان به مطالعه ی بیشتر مباحث درسی باشد. مثل كتاب هایی كه با  طرح بازی و معما مباحث درسی را تكرار و تمرین می كنند. شادی در طول تدریس برای تداوم حس شادی و نشاط در طول تدریس، این نكات را به یاد بسپاریم:

7- آموزش را بر پایه ی دانسته های دانش آموزان شروع كنیم. یعنی تا پیش از رفع اشكالات درسی آن ها، مبحث جدید را شروع نكنیم. اما برای رفع اشكال نیز از همان روش های پیشین استفاده نكنیم.

8- برای درس فارسی، پیش از شروع درس جدید، با كلمات قبلی یا كلمه ی جدید درس جدید، جملات طنزی بسازیم و برای بچه ها معنی كنیم تا درس جدید را با پیش زمینه ی شادی شروع كنند.

9- با طرح پرسش های كوتاه و كلیدی، بچه ها را برای ورود به مبحث جدید آماده كنیم. این سؤال ها بهتر است حالت طنز و سرگرمی داشته باشند.

10- به بچه ها كمك كنیم در حین فراگیری مباحث درسی، كلیدهایی را برای فراگیری بهتر در نظر بگیرند؛ مثل ارتباط بین بعضی نكات درسی، ارتباط بین  مباحث درسی، یا مثال هایی كه با یادآوری آن ها، نكات كلیدی مباحث درسی

را به یاد بیاورند.

11- در حین تدریس، از بچه ها بخواهیم با استفاده از مداد رنگی، زیر نكاتی  كه ما روی آن ها تأكید می كنیم، خط بكشند. به این ترتیب، نكات كلیدی مبحث درسی، سریع تردرذهنشان حك می شوند؛ علاوه بر این كه ظاهر كتاب هایشان هم شادتر خواهد شد!

12- بجای تكراروتمرین طوطی وار، از آن ها بخواهیم نكات مهم را خلاصه برداری كنیم وخلاصه برداری را با توجه به سن و نیازشان به آن ها یاد بدهید.

13- به دانش آموزان یاد بدهیم چطورنمادها یا مثالهای بیرونی را برای مباحثی كه یاد می گیرند، پیدا كنند تا مطالب درسی بهتر در ذهنشان جا بگیرد. مثلاً كاربرد آهن ربا در زندگی واقعی ، استفاده از چرخ و نقش آن در تسهیل زندگی ما و…، بهتر است خودمان این مثال ها را به آن ها بگوییم تا به تدریج به این كار عادت كنند.

14 - برای درس فارسی، بهترین راه آموزش بهتر، تشویق دانش آموزان به مطالعه ی آزاد است. ازمعرفی كتاب های ساده شروع كنیم و از آن ها بخواهیم هر بار كتابی را كه معرفی كرده ایم، همراهشان بیاورند وچند صفحه از آن را در كلاس بخوانند. این كار آموزش را از حالت خشك و یكنواخت خارج میكند.

15- از دانش آموزان بخواهیم هر جلسه پیش از حضور در كلاس، مبحثی را كه قرار است تدریس شود، بخوانند تا كمی با آن آشنا شوند. آگاهی، حتی درحد آشنایی با اصطلاحات درس جدید، باعث آرامش و مشاركت بیشتر آن ها در حین تدریس می شود.

16- از هر وسیله ی كمك آموزشی كه به فراگیری بهتر و بیشتر دانش آموزان كمك میكند ، استفاده كنیم.

تدریس یا بهتر بگوییم فرایند یاددهی  یادگیری ، با پایان یافتن ساعت كلاس تعطیل نمی شود و در واقع نباید بشود. برای همین، این تكالیف را برای آن ها  مشخص كنیم:

17- از تكلیف منزل جداً پرهیز كنیم؛ مگر در حدی كه نكات جالب و جدیدی  را به معلومات دانش آموزان اضافه كند.

18- كتاب های كمك آموزشی مناسب و تأثیرگذار را انتخاب و هر روز حداكثر پنج تمرین را برای آن ها مشخص كنیم . همین تعداد تمرین به عنوان تكلیف منزل كافی است.

19- از آن ها بخواهیم، اخبار را گوش كنند و خبرهایی را كه به نظرشان جالب است، یادداشت كنند تا برای هم كلاسی هایشان بخوانند. این كار راهی برای علاقه مند كردن بچه ها به مباحث علمی، فرهنگی، هنری و… است.

20- یكی از فعالیت های فوق برنامه، تقسیم دانش آموزان به گروه های چند نفری و انتخاب فعالیت های گروهی فوق برنامه در راستای تكمیل مفاهیم  درسی است.

 

 

تقدیم به تمام معلّمان عزیز               زارعــــــــــی




طبقه بندی: پایه چهارم ابتدایی، پایه پنجم ابتدایی، طرح درس، تحقیق، مقاله،
[ 1389/09/7 ] [ 08:35 ] [ مصطفی زارعی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مطالب این وبلاگ شامل اطلاعات علمی و آموزشی است و از خوانندگان محترم ودوستان و کاربران محترم تقاضا داریم تا هرگونه پیشنهاد و یا انتقادی در مورد وبلاگ و یا مطالب آن دارند ، بیان نموده تا باعث رفع ایرادها و پیشبرد بهتر این وبلاگ در راستای یک وبلاگ مفید برای دوستدارانش شوند.

با تشکر :مدیریت وبلاگ زارعی
09124660064
09394660064
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

مرجع کد آهنگ

زیباترین قالبهای بلاگفا