تبلیغات
وبلاگ علمی وآموزشی معلّم

وبلاگ علمی وآموزشی معلّم
*سلام بر تمامی پژوهش گران علم ودانش* 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟




چت باکس


در اینجا به عنوان نمونه دو تا از نمایشهایی را كه در آنها مفاهیم ریاضی گنجانده شده و
می تواند مورد استفاده معلمین و اولیای محترم قرار گیرد ، ذكر می گردد .

روش تدریس ریاضی

در اینجا به عنوان نمونه دو تا از نمایشهایی را كه در آنها مفاهیم ریاضی گنجانده شده و
می تواند مورد استفاده معلمین و اولیای محترم قرار گیرد ، ذكر می گردد .

1ـ نمایش تفریقهای با انتقال :

مانند :                             235 

                                     157 -

مردی وارد كلاس می شود : سلام ، بچه ها اسم من یكی است ، من یك خونه در جدول
( مكانی ) دارم ، آن خونه ، خونه یكی ها ست ، بچه ها من همیشه یك رقم هستم . اگر یه وقتی تعداد من زیاد بشه كه به  10  برسم  یا  از  10  بیشتر  بشم .

در این موقع مرد دوم وارد می شود . سلام بچه ها ، آنوقت دیگر من می آیم ، اسم من ده تایی است ، من در همسایگی یكی هستم  . این همسایه من پسر من نیز هست ، بچه ها پسرم راست میگه ، وقتیكه تعدادش آنقدر بشه كه به  10   یا بیشتر از  10   بشه اونوقت دیگه نمی تونه در خونه خودش جابگیرد . من میام و كمكش می كنم و آنچه را كه نمی تونه نگه داره با خودم به خونه خودم میارم . خوب بچه ها من یك فرقی با پسرم دارم و اون اینكه پسرم یكی یكی زیاد می شه ولی من ده تا  ده تا زیاد می شوم . از طرفی شبیه به اون هم هستم اگر تعداد من به  ده یا بیشتر از  ده  برسد در اینصورت .

مرد سوم وارد می شود : سلام بچه ها ،  اونوقت من می آیم ، بچه ها اسم من صدتایی است . من در همسایگی ده تایی و یكی هستم ، ده تایی پسرم است ویكی نوه ام ، در این خانواده كه شما می بینید دو پدرند و دو پسر ، اما سه نفریم .

خوب بچه ها پسرم راست میگه ، وقتیكه تعدادش آنقدر بشه كه به ده برسد یا بیشتر از ده بشه دیگه در خونه خودش جا نمی گیره ، من می آیم و كمكش می كنم و آنچه
نمی تونه نگه داره با خودم به خونه ام می آرم . راستی بچه ها تا یادم نرفته یه داستانی برایتان تعریف كنم ، یكی از روزهایی گرم تابستان ما سه نفری تصمیم گرفتیم به مسافرت برویم ، هوا خیلی گرم بود ، وقتی با هم مشورت كردیم قرار شد تا به كنار دریا برویم ، رفتیم بلیط یگیریم ، آقای بلیط فروش گفت : قیمت بلیط برای شما سه نفری  157 ریال می شه اول قرار شد كه هر كدام از ما همان پولی را كه مربوط به خونه ما می شه پرداخت كنیم ، لذا هر كدام از ما پولهای جیبمان را بیرون آوردیم :

 

یكی می گوید :                                   من  5 ریالی داشتم .

ده تایی می گوید                                  من   30 ریالی داشتم .

صدتایی می گوید :                                من  200  ریالی داشتم .

وقتی كنار هم گذاشتیم :                235 

آنوقت پول بلیط را زیر آن نوشتیم :     157  -

یكی : من نمی تونم 7 ریال رو بدم  چون 5  ریال دارم .

ده تایی : ولی پسر جان غصه نخور ، من كمكت می كنم یك ده تایی به شما می دهم ، بیا ده ریال و حالا من هم نمی تونم  50 ریال رو بدم چون بیست ریال دارم .

صدتایی : غصه نخور پسرم ، من كمكت می كنم یك صدتایی به شما می دهم ، بیا این 100 ریال خوب بچه ها ما با این كمكهایی به هم كردیم تونستیم پول بلیط رو بدیم و یك ساعت بعد هم به مسافرت برویم .

معلم : سعی می كند با طرح سؤالهای مناسب مثلا"اینكه سه نفری چقدر پول داشتند ؟
قیمت بلیط چقدر بود ؟ چقدر دیگر كم داشتند تا پول بلیط بدست آید ؟ چگونه پول بلیط را جور كردند ؟  تدریس را ادامه می دهد و كلاس را جذاب می نماید .

2ـ ( نمونه تدریس ) ((فعّال))

نمایش جمع و تفریق متناظر :

عدد  5 = 7 - 12               12 =  7 +  5 

بچه مرشد :  مرشد (( با صدای بلند ))

مرشد : جان مرشد ، چیه بچه مرشد (( با صدای بلند ))

بچه مرشد : بیا كه جمع جَمعه  و همه حاضرند  و از این بهتر نمی شه .

مرشد : صبر كن با هم برویم (( با تق تق وارد كلاس می شوند ))

بچه مرشد : مرشد جان اگر اجازه بدهی بساط و پهن كنم و تو هم یك نمایش برای بچه ها بدهی

مرشد : خوب گفتی آفرین به هوشت . خوب گوش كن . نمایش بی دسلاف نمی شه اول از بچه ها بخواه تا ما را خبر كنند .  بعد شروع كنیم .

بچه مرشد : خوب بچه ها شنیدید . حالا هر كس به قدر همتش این مرشد و
بچه مرشد رو كمك كنه .

دانش آموزان نشسته : چندتن حركت می كنند و تعدادی سكه در داخل كشكول مرشد
 می اندازند كه جمع تعداد سكه ها 12  تاست و سكه های زرد  7  تا و سكه های  سفید5  تا خواهد بود .

مرشد : خوب بچه  مرشد مثل اینكه كافیه برویم سر اصل موضوع . (( با نگاه در داخل كشكول می گوید )) . بچه مرشد من داخل كشكول را كه نگاه كردم تعدادی از سكه ها سفید و تعدادی زرد بودند . همه را كه شمردم از تعداد انگشتان دو دست تو ، دو سكه بیشتر بود .هفت تا از سكه ها زرد هستند ، می خواهم ببینم می توانی بگوئی سكه های سفید چند تا هستند .

بچه مرشد : فهمیدم (( در حالیكه نگاه به انگشتان دو دست و سپس نگاه به انگشتان یك دست خود میكند )) میگوید فهمیدم اما اگر اجازه بدهی من یك شعر برای بچه ها
می خوانم اگر اونا خوب گوش كنند می توانند از روی تعداد طوطی هایی كه من در باغ پسته دیدم به جمع سكه ها و از اتفاقاتی كه افتاده به تعداد بقیه سؤال شما پی ببرند .

مرشد : آفرین بچه مرشد  می دونستم آبروی مرشد را حفظ می كنی . بخوان بچه مرشد  .
(( با صدای بلند ))

رفتم به باغ پسته                                        دیدم 12 طوطی       

روی درخت نشسته                                       با عجله دویدم      

وقتی نزدیك رسیدم                                       دیدم  7  تا پریدند

 پرسیدم از طوطیا                                        بقیه ها چی شدند

گفتند وقتی دویدی                                       آنها خیلی ترسیدند      

                             پشت درخت پریدند

معلم : در این موقع از یكی از بچه ها می خواهد تا پای تابلو بیاید و تفریق مربوط به شعر را پای تخته بنویسد .                            5 =  7  -  12 

و سپس روبه مرشد می كند و می گوید : خوب آقا مرشد ، از شما ممنونیم  ، اما از شما می خواهیم تا برای بچه های كلاس ، یك شعر بخوانید اما این شعر یك شرط دارد آنهم اینكه باید شعری را بخوانی كه شكل آن جمع باشد كه نظیر تفریق بچه مرشد بشود .

مرشد : ما هم از شما كه ما را در جمع كلاس پذیرفتید تشكر می كنیم و چشم :

5  تـا  گنجشـك  خـستـه                            روی درخـت نـشـسته

نو  كاشون  ببین  چه تیزه                            پاهاشون ببین چه ریزه

هفـت  تا  دیـگه  رسیدند                             كنـار شـون نـشـستـند

با هم میخواند آب بخورند                                  بـالا بـرند تاب بخورند     
    خداكنه شكارچی هیچ كدومه نبینه                     انشاء ا... چشاش كور بشه هیچ كدومه نگیره

                                  12 =  7  +  5 

 




طبقه بندی: طرح درس، پایه دوم ابتدایی، پایه سوم ابتدایی،
[ 1389/10/17 ] [ 15:40 ] [ مصطفی زارعی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مطالب این وبلاگ شامل اطلاعات علمی و آموزشی است و از خوانندگان محترم ودوستان و کاربران محترم تقاضا داریم تا هرگونه پیشنهاد و یا انتقادی در مورد وبلاگ و یا مطالب آن دارند ، بیان نموده تا باعث رفع ایرادها و پیشبرد بهتر این وبلاگ در راستای یک وبلاگ مفید برای دوستدارانش شوند.

با تشکر :مدیریت وبلاگ زارعی
09124660064
09394660064
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

مرجع کد آهنگ

زیباترین قالبهای بلاگفا